2024-08-29

ZİHİNSEL GELİŞİM ve BİLİNÇ

 . -  ZİHİNSEL GELİŞİM ve BİLİNÇ   .
.  Gelişmekte olan toplumlarda entelektüeller, aydınlar pek sevilmez.
.  Onların eleştirel düşünebilir olmaları, sorgulamaları, "çözüm önerileri" sunmaları diğer insanlar tarafından sıkıcı, kuru gelir.
.  Düşünebilmeyi öğrenememiş olan geniş kitleler daha çok şirinlikler, eğlenceler, beğenilmeler peşinde koşar ve ülkenin esas gerçeklerini görmekten, anlamaktan kaçar.
.  Bu durum ülkenin, devletin çok rahat sömürülmesine ve her türlü yolsuzluklara, hırsızlıklara, hukuksuzluklara neden olur.
.  Hukuk devleti olunmadığında ise iş birlikçiler her yeri sarar, "toplum ve devlet" çökme yoluna girer,
.    Öğretmen Gönen ÇIBIKCI,
.     GC-A-24.08.29, MŞ.

VATANDAŞLIK YEMİNİ

 .   vatandaşlık yemİnİ   .
. Neden bir vatandaşlık ya da bağlılık yeminimiz yok?
. Demokrasi ile yönetildiği iddia edilen bütün devletler vatandaşlık yeminine özel önem verirken, Türkiye vatandaşı olmak isteyenler için ise hala bir yemin düzenlenmiş değil.
. Türk vatandaşlığına geçişin kabul edilebilmesi için gerekli olan ön koşullar çok iyi seçilmiş olarak hazırlanmalı ve yasal değer kazanmalıdır.
. Baş vuruda bulunan bir kişinin dosyası incelenip, vatandaşlığa geçmesinin izni verildiğinde önceden belli olan yer ve tarihte vatandaşlık yemini etmesi için davet edilmelidir.
. Bu yemini ancak bir Türk hakiminin önünde ve Türk bayrağının var olduğu bir odada yapan başvuru sahibine Türk vatandaşlığına geçiş belgesi verilmelidir.
. Bu yemin törenine katılmak zorunlu olmalıdır ve katılmayan kişiye de vatandaşlık verilmemelidir.
.    Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, GC-A-24.08.06, MŞ.

KÖPEĞİ KUTSALLAŞTIRMAK

 . -  KÖPEĞİ KUTSALLAŞTIRMAK    .
. Çok büyük, derin ve geniş "algı operasyonları" başarı ile sonuç vermiş ve artık insanlar köpekleri bir "ayrıcalıklı ve kutsal" varlık olarak kabul etmiş ve "savunur" duruma gelmiştir.
. İnsanların zihinlerine bu kodlar yerleştirilmiş.
. "Sürü psikolojisi" başarılı olmuş.
. Tüm bunların arkasında "hangi güçler ve çıkar grupları" vardır, diye merak edenler belki de vardır...
.    Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, GC-A-24.08.19 MŞ.
 

 

UTANMAK

 .   UTANMAK   .
- Yaptığı davranışlardan, kullandığı sözlerden, sahtekarlıklarından, yalanlarından "utanmayan" insanlar "içinde bulunduğu toplumun
çürümesine neden olur.

.   Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, GC-A-24.08.18, MŞ.

YAZILI

 .    YAZILI   .
.  İnsanlar konuşabilir, konuşmalıdır da; bazıları boş, bazıları ise anlamı konuşabilir.
.  Sırf konuşmuş olmak için, boş ve anlamsız konuşan insan sayısı oldukça çoktur.
.  Ama "esas" ve "değerli" olan ise insanların "düşünce ve fikirlerini, deneyimlerini, bilgilerini"... "yazılı" olarak diğer insanlara sunabilmesidir.
.  Kendisini "yazılı" olarak ifade edebilen, "okuryazar" olabilen insan sayısı ise toplumda oldukça azdır.
.    Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, GC-A-24.08.23, MŞ.
 

OKURYAZAR, DÜŞÜNÜR, AYDIN

 .  "OKURYAZAR, DÜŞÜNÜR, AYDIN"    .
"OKURYAZAR-ların, DÜŞÜNÜR-lerin, AYDIN-ların görevleri ve tutumları üzerine" düşünüldüğünde günümüzde neler çağrıştırır?
. Çok konuşulmuş, çok okunmuş, çok tartışılmış bir yazar, filozof ve politik olarak aktif aydın kimliğiyle Jean Paul Sartre, hiç kuşkusuz 20. yüzyılda önemli yer tutmuş bir isim:
........ "Göklere çıkarılmış, kıyasıya eleştirilmiş, lanetler okunmuş.. "
........ "Büyük toplumsal politik sorunlara sırtını dönmeyen, kendini toplumdan ve tarihten yalıtmayan, dışlatmayan aydının bir prototipini oluşturabildi zamanında. "
........ "Sartre, ölümsel hiçliğin karşısına bensel varoluşu koyar. Ona göre insan ne yaparsa odur, insan özünü kendi yaratır. "
........ "Eşek eşekliğini kendi yapmaz ama, insan insanlığını kendi yapar.
Demek ki insan özgürdür.
Bu özgürlük, zorunlu olarak onun sorumluluğunu gerektirir.
Kendini bizzat kendi var ettiğine göre, ne olduğundan sorumludur.
İşte Sartre'nın deyimiyle bunaltı (Fr. La Nausee), bu sorumluluğu duymaktadır.
Sorumluluk da, bunaltı da insanın insanlığından gelmektedir, "kendisi" tarafından var edilmiştir. İnsan, ancak elinden geleni yapabilir, ama yapmayı dilediği her şey de elinden gelir."
........ "Çünkü davranışlarımız bizi, kendimizin oluşturduğu bir insan tasavvuruyla yükümlü kılıyorsa, o zaman, bu tasavvurun politik olarak gerçekleştirilmesiyle de yükümlüyüzdür. "
.   Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, GC-A-21.12.07
 

AYDIN SORUMLULUĞU

AYDIN SORUMLULUĞU
denilince, ne kadar insan, ne anlar bilemiyorum.
. Gerçekten bu kavramı, anlamını, içeriğini ve önemini bilebilecek olanlar kimlerdir?
. Bir de unutmamak gerekir ki bu kavram çok uzun yıllardır hep konu olmuş ve tartışılmıştır.
. Hemen ilk adım: “AYDIN kimdir, kime denir”, diye başlar...
. Üzerinde kitaplar yazılmış bir konu ve durumdur ve de AYDIN’a yüklenilen görevler, sorumluluklar ne denli önemli görülmüş olsa bile istenilen sonuca götürebilmiş midir?
. Aydın bir devrimci midir, aydın bir entelektüel midir?
. Aydının sorunları ve tipik özellikleri nelerdir?
. Bu konu üzerinde incelemeler, araştırmalar, okumalar yapmak gayet yararlı ve zevkli olacaktır.
. Yine de ana sorun o çok geniş halk denilen kitleyi bilinçlendirmeye, düşünme düzeyini, kavrama yetisini yükseltmeye yetecek midir, bilemiyorum.
. Bir gün içerisinde iki-üç sayfayı bile okuyamayan ve de hep boş konularla eğlenip, zaman harcayan kitleler topluluğuna bu tür konular ne denli çekici gelebilir ki…
. Özellikle de günümüzde uygulanan çok güçlü algı-zihin operasyonlarına, programlarına karşın aydınların, entelektüellerin çabaları ve gücü "ne denli" işe yarayabilecektir...
. Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, GC-A-23.11.26, Mff.